magister lollo

Senaste inläggen

Av magisterlollo - 20 januari 2015 09:49

Hett och aktuellt tips för historieundervisningen. Jag har valt att se det första avsnittet med mina nior med utgångspunkt i följande kunskapskrav:


- orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor

- hur människors levnadsvillkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i


Första avsnittet visar flera tydliga kopplingar mellan de olika tider Astrid levde i och hur dessa tider påverkade henne som person och författare.


Vi använder hela veckan för att bearbeta filmen:

Lektion 1: Film

Lektion 2: Gruppdiskussioner

Lektion 3: Skriftligt förhör


Länk till filmerna: http://www.svtplay.se/astrid


/magister lollo

Av magisterlollo - 2 januari 2015 14:22

Jag visste redan som fjortonåring att jag skulle bli lärare. Alla runtomkring mig uttryckte glädje och stolthet över mitt val, flera lade dock till "du kan ju hinna ändra dig". I åk 8 skrev jag en engelskuppsats om mitt drömyrke, läraryrket. I åk 9 löd rubriken på mitt PRAO-reportage "Är läraryrket mitt drömjobb?".


Lärare påverkar evigheten. Som lärare påverkar du framtiden för dina elever, mer eller mindre, positivt eller kanske negativt (tyvärr!) Det är en av anledningarna till att jag valde att bli lärare. Jag vill vara med och påverka. Jag vill ge de individer som ska bygga framtidens samhälle kraft, mod och kunskap. Styrka att våga utmana sig själva, våga ta de där extra stegen. Jag har själv haft lärare som har påverkat mig. Någon har påverkat väldigt mycket, andra kanske lite mindre, men ändå tillräckligt på sina sätt. De som har påverkat har påverkat positivt, de negativa stängde jag snabbt av. Det gäller att välja vad man vill påverkas av och inte. Inte helt lätt alla gånger, men man får jobba med det.


När jag slutade nian kändes det mest som att gymnasiet stod som ett stort hinder framför mig. Det kändes onödigt. Jag visste redan vad jag ville bli. Nåväl. Tre år på samhällsvetenskapliga programmet blev det vilket var stimulerande och mycket lärorikt. Jag läste många fördjupningskurser i de olika SO-ämnena och blev ännu mer inspirerad, särskilt av naturgeografi! Under gymnasiet kändes läraryrket väldigt långt bort ändå. 4,5 år på universitetet kändes som en evighet när man hade det framför sig. Nu, så här i efterhand, kan man ju fundera på vart tiden egentligen tog vägen :-)


Plötsligt har jag jobbat i FEM år. Under första året var jag otroligt inspirerad (lite för mycket) och jag tänkte att "detta går väl över", alltså den värsta entusiasmen försvinner nog. Riktigt så blev det inte. Som med allt annat här i livet så ju mer man lär sig, desto mer inser man vad mycket mer det finns att lära. Lite så har det blivit för mig. Jag ser saker idag som jag inte såg som nyexad. Om tio år ser jag förmodligen en massa saker som jag inte ser nu i skrivande stund. Jag är fortfarande inspirerad av mitt yrke men den stora skillnaden nu jämfört med när jag var nyexad är att jag kan lägga min entusiasm på en rimlig nivå. Dvs. jag jobbar de timmar jag har betalt för, inte mer och inte mindre. Jag skulle alltid kunna göra mer, men det gör jag inte. Jag har jobbat hårt med mig själv när det gäller just detta. Jag är en ambitiös människa och vill gärna göra det där lilla extra. Numera ser jag ingen stolthet i det. Stoltheten nu är att göra mitt jobb på de timmar jag har, helt enkelt använda den tid jag har på bästa sätt.


Jag ser fram emot en spännande vårtermin! Jag är inte den som brukar avge nyårslöften men nu inser jag faktiskt att jag har ett. Jag har lovat mina åttor att jag ska börja göra Prezi. Jag har börjat. Både mina åttor och nior kommer att få uppleva detta. Nu har jag fått till animeringen också, den var klurigast tyckte jag. Fördelen med Prezi är att eleverna bara kan plocka upp en länk, de slipper ladda hem en PowerPoint. Dessutom är Prezi coolt, det är ett fränt verktyg och jag gillar det skarpt. Några elever körde Prezi när de redovisade sina geografiarbeten i slutet av höstterminen och jag kan inte annat än säga att det var väldigt roligt att se på!


/magister lollo

Av magisterlollo - 18 december 2014 22:21

9B önskade kakbuffé. Jag byggde vidare på deras önskemål och gav dem följande utmaning:

"Baka den mest hållbara kakan och motivera varför just din kaka är den mest hållbara".


Idag var det då dags för denna kakbuffé! Lektionen inleddes med att varje kaka presenterades av sin/sina bagare. En av grupperna hade gjort en PowerPoint om sin hållbara kaka. Några exempel på motiveringar: Hållbar tillverkningsprocess (t.ex. baka i mörker och utan ström), miljövänliga transporter och råvaror. Även social hållbarhet som kärlek och omtanke lyftes fram. Sist men inte minst fanns konseveringsmedlet med på ett hörn med motiveringen "min kaka kommer att hålla längst". :-)


Lite bilder

           



Av magisterlollo - 15 december 2014 11:45

När man som jag valt att tillbringa sitt yrkesverksamma liv i skolans värld så får man vid många tillfällen möta sina gamla lärare, vilket jag bara tycker är roligt. Idag hade jag och min mentorsklass 8E besök av några elever från Lidens skola och deras SO-lärare. Dessutom deltog Skoldirektör Tommy Nilsson, Skolutvecklingsansvarig Eva Jönsson samt två skolområdeschefer; vår egen Thomas Wiman samt Roy Resare. Roy hade jag som Ma/No lärare på Hedbergska och han har nu blivit skolområdeschef för Liden/Bergsåker skolområde. Kul att se!


Syftet med vårt möte var att eleverna från Liden åk 8 skulle berätta om de lektioner som de själva skapat i ämnet historia. De hade under några lektioner, tillsammans med sin SO-lärare, utformat egna historielektioner som de sedan genomförde i klassen. Nu berättade de för oss om sina lektioner, hur de tänkte, varför de valde att lägga upp dem på ett visst sätt, osv. Sedan blev det en lugn diskussion om hur vi lärare skulle kunna göra för att lektionerna ska bli så givande som möjligt samt om hur man som elev kan vara med och påverka undervisningen.


Ett citat som är värt att lyfta fram stod en av Lideneleverna för, när jag ställde frågan: "Vad anser ni att ni lär er mest av? Att förbereda en redovisning eller en lektion?". Eleven som svarade menade att när man ska förbereda och hålla en lektion så måste man tänka på att alla ska lära sig och förstå, men när man ska redovisa är det mer att man redovisar för att visa läraren vad man kan. Dvs. vid en redovisning tänker man mer på att man själv ska göra bra ifrån sig medan man tänker mer på resten av klassen när man ska hålla en lektion.


Lidens elever var goda förebilder och visade upp ett stort mod när de ställde sig inför min klass + alla andra vuxna i klassrummet. Att våga utmana sig själv och göra sådant som känns obekvämt brukar ofta leda till utveckling och jag tror att samtliga elever från Liden lämnade oss lite rakare i ryggen.


Alla som känner mig vet att mitt undervisningsmotto är "utmaningar utvecklar individen". Jag har själv fått känna på det under min resa som elev och jag märker det ständigt i min utveckling som lärare. Det är utmaningar som utvecklar. Givetvis måste utmaningen vara rimlig vilket jag också varit inne på tidigare. Vad som är rimligt varierar från individ till individ. Om det exempelvis handlar om muntliga redovisningar så kan det för Kalle räcka att tala inför 10 pers medan Magnus måste ha 80 pers för att få samma utmaning. Mitt mål som lärare är att försöka utmana mina elever på den nivå de befinner sig. Det går inte alltid att lösa logistiken, men när det går så vill jag ge eleverna den utmaningen eftersom jag vet att det genererar utveckling på lång sikt.


Elevinflytande var alltså fokus under vårt möte med eleverna från Liden. Jag ska ta med mig de erfarenheter jag fick av detta möte inför vårens historiekurs med åk 8! För några år sedan genomförde jag just denna idé, att eleverna själva skulle skapa sina lektioner. Det blev ett gott resultat så jag undrar varför jag inte har fortsatt? Jag hittar ingen bra förklaring, jag ville väl bara prova andra metoder och så har just denna metod legat på is. Kanske var det därför jag blev lite extra inspirerad när min chef Thomas frågade om vi kunde delta i detta möte. Nu ska vi se vad jag kan göra av detta till våren. Kanske dags att lyfta upp det på agendan igen. :-)


/magister lollo

Av magisterlollo - 30 november 2014 18:21

8B och 8E redovisar sin "Djupdykning". 9A och 9B redovisar "En hållbar resa jorden runt". Mina åttor och nior har under tre veckor arbetat med en egen fördjupning. Åttorna djupdyker i ett område och gör en geografisk analys av den platsen (klimat, vegetation, inre/yttre krafter, handel) medan niorna reser runt till tre olika platser (i tre olika världsdelar och tre olika klimatzoner) med fokus på resurser, sårbarhet, hälsa/ohälsa och hållbar utveckling.


Uppgifterna har varit relativt styrda men ändå inte så pass styrda att eleverna inte har fått möjlighet att vara kreativa. Många elever har därför visat prov på stor kreativitet under dessa veckor. Deluppgifterna har tolkats på olika sätt och angripits på olika sätt med utgångspunkt i elevens eget intresse. Jag har tillåtit det mesta, allt för att eleverna ska känna att det är deras fördjupning. Även redovisningarna kommer att se olika ut. Stödord/stödbilder är det som gäller, men hur man sedan använder sig av detta varierar. Vissa elever gör stödordskort, andra ritar egna bilder, några har gjort PowerPoint och några Prezi. Niorna ska även använda sig av en geografisk metod någon gång under redovisningen, (ex diagram, tabell, tematisk karta). Det ska bli riktigt roligt att slå sig ned i klassrummet och lyssna till alla redovisningar. När det kommer till Prezi så erkänner jag mig besegrad. Jag har själv gjort några sådana men lyckas inte lika bra som eleverna. Det blir väl jag som får mig en lektion (+ prov) sedan då :-)


Muntliga redovisningar är något vi behöver träna mycket på i skolan. Jag försöker förmedla till eleverna att det är bra att testa sina gränser och utmana sig själv. Därtill är det absolut viktigaste att man tänker att detta är träning, för det är precis vad det är. Det är ingen som förväntar sig något, vi går i skolan för att lära oss. Det handlar om en balans. Man ska våga utmana sig själv men givetvis med rimlighet. Vad som är rimligt varierar från individ till individ. Åttorna fick själva ta ställning till om de ville redovisa inför halvklass eller helklass. Jag förklarade för dem att det viktigaste är att man utmanar sig själv på den nivå man befinner sig. Vi är alla olika bra på olika saker. Det samma gäller att prata inför klassen. Några tycker det är en utmaning att prata inför fem pers, andra måste kanske ha hundra pers framför sig för att det ska bli samma utmaning. Jag tycker att eleverna har fattat kloka beslut utifrån sin egen situation. Några har rådgjort med mig, andra har själva fattat sina beslut. Några har ännu inte bestämt sig utan vill känna in läget. Några har låtit mig bestämma... :-)


//magister lollo (som ser fram emot trevliga redovisningar till veckan!)


 

Vi ska vara rädda om vår jord!

Av magisterlollo - 25 november 2014 08:31

Inleder dagen med kaffe och en historiebok. Därefter blir det fortsatt bedömning av 8E:s kartprov samt genomförande av ytterligare ett kartprov med 8B. Under geografikursen i åk 8 får våra elever träna sig på att rita en egen världskarta där de markerar ut viss grundläggande namngeografi, naturtyper, ekvator, 0-meridian, väderstreck osv. Att rita världskarta är verkligen en toppenbra metod för att lära sig hur världen faktiskt ser ut. Du blir tvungen att fundera på förhållandet mellan världsdelarna och deras form och storlek. Du måste själv skapa. Det är stor skillnad på att skapa på egen hand och på att fylla i en redan färdig blindkarta. Detta är ett moment som jag upplever att eleverna uppskattar och tycker är roligt och lite annorlunda. Även provet då blir lite annorlunda. Ett prov där du för en gångs skull vet precis vad du ska testas på eftersom du får samma instruktion på examinationen som under din arbetsprocess. Skillnaden är att på provet får du inte ha några hjälpmedel, såklart. Lite pirrigt tycker många elever när man berättar om provet för första gången, men när de sedan börjat träna och jobba med sin världskarta inser de att övning ger färdighet :-)


Ha en bra dag!

/magister lollo

Av magisterlollo - 17 november 2014 23:02

Känner mig lugn och harmonisk. År 2014 känns som mitt bästa år hittills i livet. Jag har slagit många rekord. (Och nu talar jag inte om prestationsrekord utan helt andra rekord). Att träningen påverkar positivt är givet. Jag märker det på så många olika sätt. Inte bara det att min kropp fysiskt mår så bra och att jag har mycket mindre ont, utan även att man mår så mycket bättre psykiskt. Jag kan knappt minnas när jag var stressad sist. Saker som förr i tiden gjorde mig stressad gör mig numera lugn. Jag tar saker och ting med ro. Visst är det så att de senaste åren gett en hel del perspektiv och jag börjar mer och mer inse vad som är viktigt på riktigt. Vad ska man lägga energi på och inte liksom? Jag är mycket medveten nu om vad jag vill lägga energi på och vad jag inte alls vill lägga energi på.


Medaljen betyder så mycket mer än bara 30 km. Den är en bra symbol för 2014!

Sist men inte minst måste jag även berätta hur inspirerad jag är av mina elever just nu. Både mina åttor och nior genomför individuella fördjupningar i geografi och de är såååå duktiga!! :-)

 

/magister lollo

Av magisterlollo - 16 november 2014 10:34

Slår mig ner för att börja kika lite på hur man skulle kunna lägga upp 9:ans kurs i historia, från 1:a VK och fram till idag. Plockar fram det material som jag tillverkade i årskurs 3 på gymnasiet. Projektarbetet då gick nämligen ut på att genomföra undervisning om 1:a VK. Förvånande? ;-) Näää! Nåväl. Jag imponeras över att jag kommer att kunna använda delar av detta material NU. Ett äkta "rookiematerial" (förstå mig rätt!). Dock finns inga filer kvar så jag måste väl digitalisera om det. Därtill hade jag gjort en mycket tydlig lektionsplanering över vad som skulle tas upp och i vilken ordning. Det är sällan jag gör sådana tydliga mallar nu, nu kör jag mer på känsla eftersom jag vet att man inte kan vara allt för styrd av sin plan. Nu ser man fördelen med att känna in läget i klassen och utgå därifrån. Men jag tackar ändå inte nej till att Lollo för 10 år sedan har gjort en tydlig planering åt mig! Jag menar, man ska väl någon gång i livet få dra nytta av att man var aningen överambitiös förr i tiden ;-)

Sedan har jag även ett fullständigt material om efterkrigstiden som jag körde under lärarutbildningen... även det materialet känns väldigt genomarbetat och såklart snäppet vassare än det jag gjorde under gymnasiet. Måste säga att provet jag konstruerade under mitt andra år på lärarutbildningen (se nedan), nästan är fullt användbart även nu. Tjoho!

 

MEN SÅ hade jag också fantastiska VFU-platser och handledare under min tid på lärarutbildningen. Grubbeskolan och Hagaskolan i Umeå helt fantastiskt! Hagaskolan i Sundsvall också helt, helt toppen! Att jag fick vara kreativ och prova mig fram är A och O. 


//magister lollo

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se