magister lollo

Senaste inläggen

Av magisterlollo - 14 februari 2013 19:14

 

Denna vecka är extra het. Partidebatter! Vissa politiker går på riktigt hårt och utsätter sina konkurrenter för hård press. Så här ser elevernas uppgift ut:


Examination:

  • Ni bildar ett eget parti utifrån instruktionerna på nästa sida. Ni jobbar i mindre grupper.

 

Redovisning sker på följande sätt:

  • Partidebatt. Tvärgrupper - du är själv från ditt eget parti och ska försvara partiets åsikter. Klassen är publik.

___________________________________________________________________________________________

Arbetsgång ”Vårt eget parti”

Du och dina kompisar i gruppen ska nu bilda ett eget parti. Följ instruktionerna:


1. Läs igenom faktabladet om två av våra stora ideologier: Socialism och Liberalism. De flesta av våra politiska partier är kopplade till dessa ideologier på något sätt, många partier blandar olika ideologier och det är väldigt olika hur pass hårt man följer dem. Bestäm vilken ideologi ert parti främst skall stödja; Socialism eller Liberalism. Se till att lära er ordentligt om båda ideologierna så att ni vet hur ni ska försvara ert parti på bästa sätt.


2. Ni ska nu fundera över hur ni, i ert parti, tänker lösa följande aktuella samhällsfrågor:

Utmaning: Försök att koppla era åsikter och ställningstaganden till er ideologi.

    • Hur ska Sverige lösa ungdomsarbetslösheten? Många ungdomar är arbetslösa. Vad kommer ert parti  att göra för att ungdomsarbetslösheten skall minska?
    • Miljö är alltid en het fråga. Många forskare anser att människan håller på att förstöra jorden. Vad kommer ert parti att göra för att minska utsläppen och därmed minska växthuseffekten?
    • Skolpolitiken. Den ständiga diskussionen kring betyg och om betygen bidrar till ökat lärande. Från vilken årskurs ska man ha betyg? Vad tycker ert parti? Kommer tidigare betyg att leda till att svenska elever lär sig med.

3. Fundera över ett namn och en logga till ert parti. Gör en plansch. Lägg max 30 min på detta.

4. Förbered er inför debatten. Träna på att försvara era åsikter. Räkna med att era motståndare kommer att ifrågasätta er och hur ni tänker.     

 

Genomförande av debatten: Ni kommer att debattera i tvärgrupper. Dvs. ni är ensamma från ert parti och ska försvara partiets åsikter. Lollo är debattledare och fördelar ordet. Vi kommer alltså att lyssna på många debatter, eftersom alla i klassen ska få redovisa.


Av magisterlollo - 30 januari 2013 21:53

Introducerade detta idag med en av mina klasser.

Mycket bra grejer!


Kika:

http://www.ungforetagsamhet.se/se%20möjligheterna

Av magisterlollo - 30 januari 2013 21:28

Begreppen är många och bör redas ut. Vi jobbar med flodkulturerna för tillfället och där dyker begreppet statsstat upp.


Att sedan få eleverna att förstå skillnaden mellan land och en stat är inte det lättaste eftersom man nu på många håll i samhället likställer stat och land. Inte riktigt rätt enligt mina samhällslärare på universitetet i Umeå som tryckte hårt på att stat är riksdag och regering, land är ett geografiskt avgränsat område.


Där redde vi ut de begreppen! Eller?

God natt!


Av magisterlollo - 7 januari 2013 22:11

Mina 6:or ska nu jobba med detta samband. Att få förståelse för hur jag, som individ, kan påverka samhället hela vägen ut till myndigheterna. På basic nivå såklart. Mycket av ovanstående går inte att uppleva, det får iscensättas med bilder och agerande, men Bolagsverket ska vi åtminstone uppleva. Just för att få förståelse för att regeringens förlängda armar finns mitt ibland oss. Fokus blir helt och hållet på sambandet, jag ska vara övetydlig och hela tiden återkomma till det. Kan inte påstå att jag alltid gjort så, men inser att det måste till för att eleverna ska få förståelse.


/magistern

Av magisterlollo - 6 januari 2013 17:46

Visst minns man väl alla sina skolstarter. Första dagen på en ny termin. Tro inte att det är någon skillnad bara för att man är lärare, det är precis lika spännande och förväntansfullt. Alltid extra roligt att första dagen fundera på vad man ska ha för kläder, att gå upp lite extra tidigt bara för att man längtar. Jag är väl lyckligt lottad då som har så pass positiva minnen av mina skolstarter att jag kan väcka dessa minnen vid liv och njuta av skolstart som lärare!


Imorgon smäller det!
/magistern

Av magisterlollo - 4 januari 2013 17:36

Läraryrket är alltid spännande, man vet aldrig hur dagarna ser ut. Våren 2013 blir dock lite extra spännande, jag ska föreläsa i Umeå i april om formativ bedömning i SO-ämnena. Jag ser fram emot att träffa andra och bli inspirerad av dem men också att få inspirera andra. Eftersom jag just nu befinner mig mitt upp i en egen lärandeprocess känns det inte på något sätt som att jag behöver känna att jag ska leverera "rätt metoder" (för några rätta metoder finns ju inte, olika metoder passa olika elever och olika lärare). Snarare känns det skönt att vara en idéspridare och berätta hur jag gör. Det som passar mig behöver inte passa alla, men jag kan berätta varför jag tycker mina metoder är lyckosamma och varför jag och eleverna märker effekt. Sen hoppas jag på att, tillsammans med eleverna, utveckla metoderna ännu mer under våren. Jag har en hel del idéer, och jag vill se hur eleverna svarar på undervisningen i vår. De är medvetna om att min önskan är att vi kan se alla arbetsområden som en enda lång process, där vi lär oss och utvecklas lite varje vecka. Där alla hänger med och bidrar till klassens och individernas utveckling. Där alla måste vara aktiva. Kan jag följa elevernas utveckling varje vecka kanske vi kan se kunskapsutvecklingen som en lång process utan en massa avbrott för avcheckningar (även om dessa också måste finnas, men kanske inte lika ofta och lika avgörande).


Magistern ser fram emot våren 2013!

Av magisterlollo - 7 december 2012 14:22

Så har vi avverkat största delen av IDOL 2012 - Historisk analys! Jag är så stolt över mina elever, vilken analys-resa de har gjort! Det ger resultat att nöta och nöta och nöta och att aldrig ge upp. Varje vecka har vi tränat med elevaktiva genomgångar och jag måste säga att det har gett resultat. Jag är ganska övertygad om att den kontinuerliga inlärningsprocessen har hjälpt eleverna att utvecklas och nå längre. Jag vill tro det, och jag tycker mig märka det också. Regelbunden uppfölning, regelbunden analysträning där alla måste delta.


KORT OM IDOL: Att på tio minuter, inför klassen och IDOL-juryn, och tillsammans med en kompis, framföra en historisk analys! Två och två stod eleverna och redovisade sina historiska analyser. Inga hjälpmedel, endast stödord.


Och såklart hade vi ju en IDOL-JURY! Alla elever i klassen turades om att sitta där. Att se sina elever göra kompisbedömningar och på ett positivt sätt ge feedback efter varje framträdande var mycket roligt. Juryn var proffsig och seriös samtidigt som de kunde skämta lite med den/de som blev bedömda. Alla som stod på scenen fick växa av juryns positiva kommentarer, och det värmde inom mig att höra eleverna ge varandra uppmuntran och glada hejarrop. Även den formativa biten, utvecklingsråden, smälte in fint och blev inte särskilt dramatisk. Juryn fick enas om guld eller siljverbiljett och även där hade de kloka resonemang kring om det skulle vara guld eller silver.  


Kort sagt, en lyckad dag med glada och engagerade elever!

/magistern


 

Av magisterlollo - 16 november 2012 19:23

En intensiv fredag fick avsluta arbetsveckan. Två elevaktiva genomgångar där eleverna idag först fick göra en individuell förberedelse utifrån analysverktygen, därefter fick de sätta sig i en grupp om 4-5 pers för att redovisa sin analys. Jag gick runt och lyssnade och fick höra många  intressanta tankegångar och fina kompisbedömningar - för ja, de skulle bedöma varandra formativt med stöd av matrisen de utformat vid en tidigare lektion. Mycket gott resultat. Från dessa elevaktiva genomgångar går jag ännu säkrare på elevernas kunskapsnivå, och eleverna går därifrån med mer kunskap. Idag märkte jag också hur eleverna tog egna initiativ och vågade använda sig av varandras kunskaper, det glädjer mig, för då har de förstått syftet. Att tanken är att man ska ta del av och våga nyttja kompisarna, det är så vi utvecklas.


Jag har också haft två muntliga/praktiska prov idag. Eleverna fick tänka sig att klassrummet var en världskarta. De fick bilder på olika symboler/byggnader/gudar/platser från våra fem världsreligioner. Elevernas uppgift var därefter att placera ut sig på kartan (förflytta sig i klassrummet) under tystnad för att sedan motivera varför de valt sin plats. Jag jobbade med 7-10 elever åt gången och kunde skaffa mig en uppfattning om deras nivå. Däremot är det svårt att se högre analysnivåer med ett sådant här prov, men eleverna får visa det längre fram vid andra typer av examinationer. Å andra sidan uppskattas olika typer av examinationer av eleverna.


Nu är det helg!

/maigstern

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se