magister lollo

Presentation

URL:    http://magisterlollo.bloggplatsen.se
Registrerad:    2007-12-28 10:58
Senast inloggad:    2016-10-26 17:45
Bloggtitel:    magister lollo
Förnamn:   
Efternamn:   
Län:    Västernorrlands län
Kommun:    Sundsvall
Ort:    Sundsvall
Intressen:   

Lollohistoria

Jag är legitimerad lärare i geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap åk 3-9. Jag studerade vid Umeå universitet, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna. 


Lärare ville jag bli redan som femåring. Att jag skulle bli högstadielärare och i SO-ämnen blev klart först i årskurs åtta. Jag hade en riktigt bra och inspirerande SO-lärare som gjorde ämnet både roligt och spännande. Denna lärare visste också hur viktigt det är med en positiv attityd och med ett leende coachade han oss igenom alla utmaningar. Det skulle vara kul på SO:n, oavsett om det var en vanlig lektion eller prov! Med bl.a inspiration från min egen högstadietid har jag utvecklat undervisningsmetoder som dels ska ge eleverna intresse för ämnet, dels ska utveckla såväl deras muntliga som skriftliga förmåga. För mig är det av största vikt att eleverna får växa, såväl med sina styrkor som med sina svagheter. Skolan ska kännas rolig och utmanande. Det är utmaningar som utvecklar individen. Detsamma gäller mig som pedagog, jag vill känna att mitt jobb är roligt och utmanande - och att jag har möjlighet att utvecklas och växa. För att få input och feedback till min egen undervisning bloggar jag och läser många andra lärarbloggar.


Jag startade min lärarkarriär vt 2010, då på Fränstaskolan. Augusti 2010-december 2015 arbetade jag på min "gamla skola" Höglundaskolan, där jag själv gick i åk 6-9. Från och med vt 2016 arbetar jag på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.


Föreläsningar

Under 2013 och 2014 föreläste jag om mitt arbete med formativ bedömning.


2013:

- Umeå (Skolportens event)

- Söderhamn (Kommunens fortbildningsdagar för lärare)

- Sundsvall (Kommunes fokusgrupp för formativ bedömning)

2014:

- MittLärande2014, Sundsvall


Mitt arbete med formativ bedömning

Jag arbetar med formativ bedömning och har gjort sedan 2011. Genom ett ökat fokus på processen vill jag coacha eleverna att nå längre i sin kunskapsutveckling. Efter ett antal år med detta tänk märker jag tydligt att ett ökat fokus på processen ger ett bättre slutresultat. Innan, när jag inte hade samma tänk kring processen, nådde eleverna inte lika långt. Märker också att fler elever har blivit medvetna om fördelarna med feedback, efterfrågan ökar. Som lärare får jag hela tiden arbeta med min egen förmåga att bedöma eleverna kontinuerligt. Att läsa av i klassrummet, lyssna in, ja helt enkelt "scanna av". Formativ bedömning handlar alltså om att jag som lärare måste aktivera detta "processtänk" i min hjärna. Jag måste utveckla metoder som synliggör lärande på ett smidigt sätt och som inte ger merarbete. Här hittar jag hela tiden nya vägar, vilket är en av många tjusningar med detta yrke. Spontan känsla är att jag har blivit mycket mer effektiv i mitt arbete när jag kan läsa av elevernas arbetsprocess och dra nytta av den på ett ändamålsenligt sätt. 


Formativ bedömning handlar även om att eleven ska vara medveten om sin lärprocess. Denna medvetenhet vill jag framkalla genom att erbjuda undervisningsmetoder som synliggör detta. Mitt egna påhitt "Elevaktiva genomgångar" är ett exempel på detta. En annan metod som är effektiv är kamratbedömning. När du som elev ska bedöma en kompis får du insikt i vad som krävs och kan koppla det till din egen inlärning.


Jag har inte lagt bort de summativa mätningarna, de tjänar också ett syfte. De sätter stopp, för någon gång måste man stoppa. Den formativa processen, innan stoppskylten, gör att eleverna känner sig mer trygga med att de har bedömts kontinuerligt. Jag brukar förklara det som att jag har en plusbank för varje elev och desto mer eleven visar under processen, desto mer innehåll har jag i min plusbank när kursen är slut. Min önskan är att kunna tona ner de summativa mätningarnas betydelse (tex ett avslutande kursprov). Har eleven varit aktiv i den formativa processen ska jag redan ha tillräckligt på fötterna när det är dags att avsluta kursen. Den summativa mätningen är inte viktigare än arbetsprocessen. Snarare tvärtom.


De båda metoderna kompletterar varandra bra och därför är min undervisning en blandning av formativ och summativ bedömning. Allt för att ge eleverna bästa förutsättningar att lyckas i framtiden. Dagens arbetsgivare bedömer såväl process som slutprodukt. Framtidens arbetstagare måste vara bekväma med både och. Vi måste träna oss på att prestera i stundens hetta, men vi måste också bli trygga med att planera och förbereda, att ta emot feedback och utvecklas under arbetets gång.

  

Så här kan det se ut när Magister Lollo är på G. Bilden är från min första termin på Höglundaskolan, hösten 2010.

... och så här ser jag ut år 2016! =)

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se