magister lollo

Fråga mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

Åsa Jadelius

17 oktober 2014 14:20

Hej Lollo! Det slår mig att tipsa om Sundsvall kommuns nya (exlusiva!) Bygg- och exploateringskarta. Där kan man via adress ta reda på fastighetsbeteckning och framför allt ta reda på vilka restriktioner som kan ligga på mark/fastighet. Man kan (vilket är unikt i Sverige) klicka fram vad som gäller enligt detaljplanen på en viss plats. Men även ytterligare information som riksintressen och skyddade områden, väghållare m m! Se karta.e-tjansteportalen.se
Jag vet inte om ni någonsin tar in kunskap kring markanvändning och hur man kan styra användningen av mark. Men jag tror iaf att informationen kan användas i undervisningen!
Och personligen tycker jag att allmänbildningen behöver höjas kring detta eftersom det rör alla som i framtiden blir fastighetsägare (man köper ett hus och tänker att man ska bygga ut men har aldrig förståt att ens idéer inte kanske inte är genomförbara).
Hälsningar
Åsa Jadelius

magisterlollo

23 oktober 2014 17:03

Hej ÅSA!
Vilken kul idé! Tack för tipset. Ska kika på det där! Kan absolut användas i SO-undervisningen!
Må gott!

 
Ingen bild

Raymond Grahn

27 augusti 2014 08:51

Hej Lollo
Jag heter Raymond Grahn och jobbar som utvecklingsledare och rektor med ett övergripande ansvar för BFL.Vi har vid olika tillfällen försökt att anordna inspirationsföreläsningar för kommunens lärare. Jag vet att några lärare från Örnsköldsvik varit på studiebesök hos dig och upplevt att de fått mycket tillbaka. V44 skulle kunna vara en idé, fundera och hör gärna av dig
Raymond Grahn 0660-88408
raymond.grahn@ornskoldsvik.se
MVH
rAYMOND

magisterlollo

5 september 2014 18:06

Halloj! Jag kommer väldigt gärna. Har mailat dig!
Trevlig helg!

 
Ingen bild

Anina

9 augusti 2012 15:27

Hej igen,

Jag
här med planering inför hösten och vill börja på allvar med formativ bedömning. Vill du dela med dig av någon planering för att inspirera mig lite? (aninalindmark@hotmail.com) Nu blir det nationella prov i SO också, det blir spännande. Vilka läromedel använder du?

Med vänlig hälsning
Anina

magisterlollo

12 augusti 2012 12:43

Tjenare!

Jag brukar se till att alltid ha formativa inslag, något jag börjat med nu är elevaktiva genomgångar, dvs. eleverna ska vara förberedda till genomgången och jag kan använda dem i genomgången istället för att jag står och babblar på. Eleverna blir aktiva på olika sätt, ibland plockar jag fram elevverna till tavlan, ibland gruppdiskussioner och så vidare, eleverna ska känna att de får möjlighet att utveckla sina kunskaper ytterligare på lektionerna, och då förutsätter det ju att man är förberedd. Det är en grej jag brukar köra.

Sen är det klart att man måste ha grundläggande genomgångar ocskå för att introducera eleverna, men så fort de är igång i tänket går det toppen med elevaktiva genomgångar.

Jag försöker tänka på att lägga upp lektionerna på ett sätt som dels gör så att jag kan se vad eleverna kan (muntligt) men framförallt så eleverna känner att de utvecklas,genom kommunikation med sina klasskompisar och med mig.

Jag har märkt stora förändringar och att eleverna har nåt längre i sitt kunskapande när jag gör så här.

 
Ingen bild

Helena

10 april 2012 07:34

Hej! Jag funderar mycket på det här med formativ bedömning. Jag ror definitivt att det är det bästa sättet att lyfta eleverna på vägen.Det känns dock inte lätt att ha koll på 29 andraklassare i ett stort klassrum där det hela tiden sker så mycket. Har testat att alla ska ha olika typer av lappar i sina kritaskar för att visa om de förstått eller ej, men efter en vecka har en tredjedel tappat bort sina lappar. Har nu funderat på att prova trafikljusmetoden samt att ha små white board-tavlor till varje elev, men tyvärr sätter min skolas dåliga ekonomi ofta hinder i vägen. Vet du var man kan köpa dessa färgade muggar? MVH Helena

magisterlollo

12 april 2012 22:30

Hej! Vilka roliga idéer!!
Trafikljusmetoden har jag inte kört, men jag vet vad den innebär. Därför har jag tyvärr inte koll på vart man köper de där muggarna, men kan inte eleverna göra egna? Av olika färgade papper som de klistrar/tejpar runt muggar? Men det är som du skriver, det försvinner lätt. Egna små whiteboard tavlor en klockren grej, men eftersom skolan inte har råd får man köra på vanliga papper som eleverna håller upp, funkar ocskå! :-)

 
Ingen bild

Anina

10 oktober 2011 09:12

Hej, Mycket intressant läsning på din blogg. Jag är också SO-lärare. Jag undrar: Ber du eleverna läsa in sig på ämnet som hemläxa innan ni startar ett nytt område? Intressant..

magisterlollo

10 oktober 2011 19:34

Hej Anina!

Nja, alltså.. de får inte läsa in sig på heeela området, utan bara en del av det. SÄg att vi jobbar med kristendomen i fem veckor. Då jobbar vi med några kunskapskrav varje vecka och då är det texten i boken till veckans krav som eleverna ska ha läst in sig på inför genomgången. Hajar du? Kan handla om ca 3-8 sidor, beroende på ålder och klass.

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se