magister lollo

Direktlänk till inlägg 15 september 2015

Berg-och dalbana och "plusbank"

Av magisterlollo - 15 september 2015 19:45

Det roligaste jag vet är att ta emot en ny klass. Att få möjlighet och lägga grund och forma. Just nu jobbar jag hårt med att förmedla mitt tänk kring formativ bedömning. Jag inledde terminen med att rita en berg-och dalbana på tavlan. En berg-och dalbana som började en bit ner och slutade på topp. Jag ville skapa en diskussion kring vad utveckling är. Vad vi behöver göra för att utvecklas. Att alla människor har toppar och dalar. När vi behöver feedback som mest. Att vi alla börjar med olika förutsättningar, att utveckling handlar om lutningen på utvecklingskurvan, inte om vilket betyg man i slutändan får. Ja, ni hajar. Det blev en mycket bra diskussion. En diskussion och bild som jag återkommer till och återkopplar till. Så sent som idag var vi tillbaka där. Då handlade det om lite eftersnack kring provet vi hade igår.


Kopplat till berg-och dalbanan frågade jag också eleverna var i banan de ville bli bedömda. De flesta var överens om att det kändes bäst i slutet, när man är på topp, dock var alla överens om "men inte bara då..." Just så. Inte bara då. Jag lovade eleverna att jag ser dem, jag följer dem ;-) Jag plockar med mig det de visar på lektionerna. Det har jag med mig i min lilla "plusbank". Plusbanken plockar jag fram när jag ska göra en summativ bedömning.


Jag vill att eleverna ska känna att jag bedömer en helhet. Nu har jag precis avslutat en bedömning av kartprov. Dessa kartprov blev finalen, den summativa bedömningen, på ett tre veckors arbete med namngeografi. Vad är det då som väger tyngst? Tre veckors arbete eller ett provtillfälle? Inget väger tyngst. Båda är viktiga för helheten. När jag bedömer provet tar jag såklart också med den kunskap som eleven hittills visat. Kunskapen som finns i min "plusbank".


Ikväll har jag alltså bedömt prov och fikat blåbärsbakelse. Ett leende smittar! Eller, ska man säga att en glad gubbe smittar! Oavsett, geografiprov är kul!

 

 


//magister lollo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magisterlollo - 25 oktober 2016 18:24


Ni som känner mig vet att jag gillar att experimentera och prova nya vägar i min undervisning. Det här med att hitta effektiva och bra examinationsuppgifter, som på relativt kort tid visar hur eleverna använder sina kunskaper kopplat till förmågorna,...

Av magisterlollo - 9 augusti 2016 18:20


Det ligger i luften. Augusti är här. Denna månad är helt klart en av alla tjusningar med läraryrket. Visserligen har jag inte börjat jobba ännu (tja... en liten tjuvstart har jag kanske gjort...) men känslan finns där, den ligger i luften och jag gil...

Av magisterlollo - 17 maj 2016 20:25


Mer utelektioner, det är mitt motto. Det var geografikursen via Högskolan i Dalarna som gjorde mig till den naturgeografiska nörd jag nu är, and I love it. Är det inte fantastiskt att vi har kunskapskrav som upprätthåller vårt nörderi (tänker speciel...

Av magisterlollo - 28 april 2016 17:48


Den frågan ställde jag aldrig själv som elev. Prov var alltid samma. Det var skriftligt och det var att samla poäng. Det var att läsa trettio sidor i en bok och hoppas på att läraren inte valde att fråga om bildtexten. ;-)    Några år senare: "...

Av magisterlollo - 20 mars 2016 16:29


Under två veckors tid har sju nya partier vuxit fram och tagit form. Det är mina sexor som under ett antal lektioner haft fullt fokus och engagemang. Engagemanget har även märkts i andra sammanhang utanför klassrummet. Jätteroligt! I fredags startade...

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se