magister lollo

Direktlänk till inlägg 15 september 2014

En samhällsanalys när den är som bäst!

Av magisterlollo - 15 september 2014 17:03

En samhällsanalys är som bäst när eleverna leder den samtidigt som jag lyssnar, bollar och ställer fördjupande frågor. Många elever har bjudit in till spontana politiska diskussioner under dagen. Ett möte i korridoren, en kö i matsalen, ett öppet arbetsrum, en bänk i ett klassrum - ja på alla tänkbara platser har politik lyfts fram och jag har fått vara ett objekivt bollblank, vilket jag älskar. Känslor, funderingar. Oro, förvåning, glädje, ilska. Analys av valresultatet och vad som ska ske nu. Hur ser en ny regering ut? Orsaker bakom valresultatet? Konsekvenser av det? Kopplingar till de mänskliga rättigheterna. Kopplingar till ideologierna. En samhällsanalys när den är som bäst helt enkelt.


Jag ska nu ägna några timmar åt att knåpa ihop ett stimulerande och spännande prov till mina 9:or. Ett prov som ska stimulera till analys av dagens samhälle med utgångspunkt i följande begrepp/faktaområden; demokrati, diktatur, ideologier, partier, mänskliga rättigheter, hur mänskliga rättigheter kränks och främjas i olika delar av världen, nationella minoriteter.


Ett prov som inte bara ska kännas viktigt utifrån prestation och betyg, utan främst för att det ÄR viktigt på riktigt, i samhället och i världen. För framtiden och våra barnbarnsbarn. I det sammanhanget betyder inte betygen särskilt mycket. Jag tänker på alla kränkningar som sker världen över just nu. Hur mina sk "problem" här i Sverige knappast blir annat än bagateller i jämförelse. Jag måste givetvis tillåtas att ha mina orosmoln - men det är väldigt sunt också att sätta "problemet/orosmolnet" i ett sammanhang. Vad är det värsta som kan hända?


/magister lollo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magisterlollo - 25 oktober 2016 18:24


Ni som känner mig vet att jag gillar att experimentera och prova nya vägar i min undervisning. Det här med att hitta effektiva och bra examinationsuppgifter, som på relativt kort tid visar hur eleverna använder sina kunskaper kopplat till förmågorna,...

Av magisterlollo - 9 augusti 2016 18:20


Det ligger i luften. Augusti är här. Denna månad är helt klart en av alla tjusningar med läraryrket. Visserligen har jag inte börjat jobba ännu (tja... en liten tjuvstart har jag kanske gjort...) men känslan finns där, den ligger i luften och jag gil...

Av magisterlollo - 17 maj 2016 20:25


Mer utelektioner, det är mitt motto. Det var geografikursen via Högskolan i Dalarna som gjorde mig till den naturgeografiska nörd jag nu är, and I love it. Är det inte fantastiskt att vi har kunskapskrav som upprätthåller vårt nörderi (tänker speciel...

Av magisterlollo - 28 april 2016 17:48


Den frågan ställde jag aldrig själv som elev. Prov var alltid samma. Det var skriftligt och det var att samla poäng. Det var att läsa trettio sidor i en bok och hoppas på att läraren inte valde att fråga om bildtexten. ;-)    Några år senare: "...

Av magisterlollo - 20 mars 2016 16:29


Under två veckors tid har sju nya partier vuxit fram och tagit form. Det är mina sexor som under ett antal lektioner haft fullt fokus och engagemang. Engagemanget har även märkts i andra sammanhang utanför klassrummet. Jätteroligt! I fredags startade...

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se