magister lollo

Alla inlägg under oktober 2011

Av magisterlollo - 5 oktober 2011 21:16

Är det samhället eller du själv som bestämmer hur ditt liv ska levas? Fundera på den. Jag blir rädd när jag märker att människor ifrågasätter andras sätt att leva. Vi har väl alla ett eget liv, och vi väljer vad vi vill göra med det. Alla människor drömmer inte om att skaffa familj, alla människor drömmer inte om att göra karriär inom sitt yrke. Alla människor vill inte ha barn. Vissa vill ha barn. Vissa älskar singellivet, andra vill ha en partner. Låt alla människor göra vad de känner är rätt och respektera alla människors val. Inget är mer rätt än det andra. Fast tyvärr är det ju lite så i vårt samhälle, att vissa saker är mer rätt än andra. Det är tragiskt och helt oacceptabelt hävdar jag. Men med tiden kommer det att förändras, det är jag säker på. Vi ska väl vara glada att människor går sin egen väg, det är så de stora upptäckterna görs! Åh, nu fick jag med SO-tänket där! Klockrent.


Jag är stolt över människor som tänker själva, som vågar vara sig själva. Jag är stolt över mig själv, oavsett vad jag väljer i livet. Jag är stolt över mitt yrkesval, stolt över min lärarkarriär. Jag njuter av nuet, nu lever jag. Vad framtiden för med sig vet ingen, men varför ska jag bry mig om det nu när jag har det som bäst? Som jag har det nu vill jag alltid ha det. Så känns det.


/magistern

 

Av magisterlollo - 2 oktober 2011 22:37

Med nya läroplanen (Lgr11) och med ökat fokus på formativ bedömning blir även examinationerna annorlunda och förmodligen bättre. Förr när jag inte lade samma fokus på formativ bedömning (att hela tiden följa upp elevernas kunskaper i samband med genomgångar, diskussioner osv) så visste jag inte heller vart eleverna låg. Nu har jag mycket bättre koll. Nu vet jag att de hänger med. Elevaktiva genomgångar där eleverna en gång i veckan får diskutera och analysera sina kunskaper har gett såväl mig som lärare bättre koll men även eleverna har fått mycket bättre koll. De vet vad de kan! De vet vad de behöver utveckla mer. Nu ligger fokus på att se det stora hela, den röda tråden. Att kunna jämföra - se likheter och skillnader. Jag blir grymt imponerad och stolt när mina sjuor jämför de båda flodkulturerna Mesopotamien och Egypten, eller när de kan se historien som en röd tråd. Från det att människan var jägare-samlare-fiskare till dess att hon började utveckla städer. Eller när eleverna diskutera kring fördelar och nackdelar med olika tidsepoker. Formativ bedömning tror jag på och det ger ett gott resultat.


Det är avgörande hur jag som lärare lägger upp undervisningen. Klart att eleverna blir mer motiverade och lär sig bättre när de varje vecka måste visa att de har hängt med. Klart att deras analyser blir bättre när inlärningen blir en långvarig process, de lär sig lite varje vecka - inte allt dagen innan provet.


/magistern

 

 



Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se