magister lollo

Direktlänk till inlägg 15 september 2011

Formativ bedömning - ett vinnande koncept!

Av magisterlollo - 15 september 2011 22:34

Jag valde rätt tid att bli lärare på. Att börja sin karriär när en ny läroplan skall tas i bruk. Vi har en positiv och utvecklande känsla på skolan. Många tänker nytt. Vi måste tänka nytt. Bara allt det här med hur man ska bedöma elevernas kunskaper till hur vi ska få eleverna att vilja tillgodogöra sig undervisningen... det är sååå mycket nytt och spännande vi har framför oss. Vi sitter i lärgrupper på jobbet och funderar kring bedömning för lärande. Att bedöma eleverna formativt är nog den största förändringen skolan genomgår nu. Vi kan inte endast lägga fokus på summativ bedömning, vi måste se till hela resan. Hela processen!


Jag märker skillnad. Nu kräver jag att mina sjuor är pålästa innan vi har genomgång. När vi sedan har genomgång så är den elevaktiv, dvs. eleverna är aktiva på olika sätt. Jag kan se vad de kan, eleverna kan diskutera sina kunskaper och nå ännu högre. Den som är osäker på något får frågetecknen utredda. Det händer nåt med undervisningen när man gör på detta sätt, eleverna känns MED. De hänger med, de är på, de vill visa vad de kan. De vet att de får ett omdöme efter varje elevaktiv lektion. De vet att de bedöms formativt och att det är minst lika viktigt som den avslutande summativa bedömningen.


Sen är utmaningen att förändra undervisningen utifrån det den formativa bedömningen visar. Det är kanske det svåraste... att som lärare ändra sitt tänk om man märker på eleverna att detta funkar inte... att då som lärare bryta upp och ändra, ja det är en riktig utmaning det. Hur ofta har man inte en färdig planering för flera veckor framåt i tiden?


   /magister lollo


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magisterlollo - 25 oktober 2016 18:24


Ni som känner mig vet att jag gillar att experimentera och prova nya vägar i min undervisning. Det här med att hitta effektiva och bra examinationsuppgifter, som på relativt kort tid visar hur eleverna använder sina kunskaper kopplat till förmågorna,...

Av magisterlollo - 9 augusti 2016 18:20


Det ligger i luften. Augusti är här. Denna månad är helt klart en av alla tjusningar med läraryrket. Visserligen har jag inte börjat jobba ännu (tja... en liten tjuvstart har jag kanske gjort...) men känslan finns där, den ligger i luften och jag gil...

Av magisterlollo - 17 maj 2016 20:25

Mer utelektioner, det är mitt motto. Det var geografikursen via Högskolan i Dalarna som gjorde mig till den naturgeografiska nörd jag nu är, and I love it. Är det inte fantastiskt att vi har kunskapskrav som upprätthåller vårt nörderi (tänker speciel...

Av magisterlollo - 28 april 2016 17:48


Den frågan ställde jag aldrig själv som elev. Prov var alltid samma. Det var skriftligt och det var att samla poäng. Det var att läsa trettio sidor i en bok och hoppas på att läraren inte valde att fråga om bildtexten. ;-)    Några år senare: "...

Av magisterlollo - 20 mars 2016 16:29


Under två veckors tid har sju nya partier vuxit fram och tagit form. Det är mina sexor som under ett antal lektioner haft fullt fokus och engagemang. Engagemanget har även märkts i andra sammanhang utanför klassrummet. Jätteroligt! I fredags startade...

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se