magister lollo

Direktlänk till inlägg 6 maj 2011

Att döpa ett SO-prov till "Utmaningen"

Av magisterlollo - 6 maj 2011 21:06

Nu har det blivit maj månad. Sista rycket återstår för mina elever. Jag har varit på Höglundaskolan i snart ett läsår och jag kan inte annat än säga att det har varit ett fantastiskt år på alla sätt och vis. Eleverna, kollegorna, miljön.. för att inte tala om de möjligheter gällande Skolan på webben som Höglunda har, det har underlättat arbetet avsevärt. Att varje dag få gå till ett jobb man trivs med, att få undervisa i ett ämne som man brinner för, då känns det inget annat än rätt.


Min gamla lärare och mentor sa till mig häromdagen på jobbet "Jag blev så full i skratt när jag mötte dig i korridoren idag, jag tänkte.. oj vad tiden gått snabbt. Nyss var du min elev. Det känns som det var igår". Så känner jag med. Inte var det väl nio år sedan jag slutade på Höglunda inte? Jo minnsann, det var det. Inte undra på att man börjar få åldersnoja. Hur som helst. Är det inte underbart att få jobba med sina gamla lärare, jo det är det. Att få uppleva Höglundaskolan från lärarperspektivet också. Elevperspektivet har jag ju redan.


Att jobba som lärare innebär en ständig utveckling. Jag kan känna att detta år har berikat mig med mycket nya kunskaper som jag kommer att ha nytta av, oavsett hur det blir i höst. Min mentorskollega är grym, mitt arbetslag likaså. Jag kan känna att jag kan lägga hur mycket tid som helst på SO-didaktik. Att fundera kring hur elever lär sig bäst, hur elever visar sina kunskaper bäst osv.


Det är så kul att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Blir det nya sexor i höst så har jag redan utvecklat mitt tänk kring deras kurser. En utveckling av de kurser jag körde med mina nuvarande sexor i höstas. Får jag fortsätta med mina sexor jag har nu upp i sjuan så har jag utvecklat sjuans kurser också utifrån de erfarenheter jag gjort nu med mina sjuor. Det finns hela tiden nytt tänk, nya idéer, nya inputs. Ett ständigt flöde i mitt huvud. Det är så härligt!


Lyckad undervisning är:

- Tydliga mål så eleverna vet vad som förväntas av dem

- En engagerad lärare som brinner för sitt ämne

- Varierade lektioner där teori blandas med praktik

- Genomgångar och elevaktivt arbete

- Kontakt med närsamhället och naturen

- Positiv feedback (eleven ska känna sig sedd)

- Konstruktiv feedback (vad kan eleven utveckla för att nå ännu högre)

- Att läraren kan ta till sig av elevernas idéer, kritik osv.

- Sist men inte minst: UTMANINGAR

Eleven ska utmanas, känna att han/hon växer med uppgifterna.


Att döpa mål med marginal delen på ett SO-prov till "Utmaningen" var en del i detta. Att förändra provsituationen till något utmanande, istället för läskigt och nervöst. Det lyckades väl hyfsat. Det viktiga är att man tänker, försöker. Jag ska verkligen försöka genom hela mitt lärarliv. Försöka jobba lika hårt som detta läsår, det är fantastiskt när man märker att eleverna utvecklas, blir glada för det de presterat och att de tar till sig av min undervisning. Då har jag lyckats!


/En stolt magister



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magisterlollo - 25 oktober 2016 18:24


Ni som känner mig vet att jag gillar att experimentera och prova nya vägar i min undervisning. Det här med att hitta effektiva och bra examinationsuppgifter, som på relativt kort tid visar hur eleverna använder sina kunskaper kopplat till förmågorna,...

Av magisterlollo - 9 augusti 2016 18:20


Det ligger i luften. Augusti är här. Denna månad är helt klart en av alla tjusningar med läraryrket. Visserligen har jag inte börjat jobba ännu (tja... en liten tjuvstart har jag kanske gjort...) men känslan finns där, den ligger i luften och jag gil...

Av magisterlollo - 17 maj 2016 20:25


Mer utelektioner, det är mitt motto. Det var geografikursen via Högskolan i Dalarna som gjorde mig till den naturgeografiska nörd jag nu är, and I love it. Är det inte fantastiskt att vi har kunskapskrav som upprätthåller vårt nörderi (tänker speciel...

Av magisterlollo - 28 april 2016 17:48


Den frågan ställde jag aldrig själv som elev. Prov var alltid samma. Det var skriftligt och det var att samla poäng. Det var att läsa trettio sidor i en bok och hoppas på att läraren inte valde att fråga om bildtexten. ;-)    Några år senare: "...

Av magisterlollo - 20 mars 2016 16:29


Under två veckors tid har sju nya partier vuxit fram och tagit form. Det är mina sexor som under ett antal lektioner haft fullt fokus och engagemang. Engagemanget har även märkts i andra sammanhang utanför klassrummet. Jätteroligt! I fredags startade...

Presentation


Välkommen på SO-lektion hos magister lollo. Legitimerad lärare i samtliga SO-ämnen åk 3-9. Jag arbetar på Heliås Lärcentrum AB med åk 6-9.

Hälsa på i mitt klassrum och du blir utmanad! Det är utmaningar som utvecklar individen.

Jag i media

Twitter & Insta

Min C-uppsats

Bloggar

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se